Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2008

Τί πολίτευμα έχουμε;

Η απάντηση στο ερώτημα, νομίζω έρχεται αβίαστα στο νου και στα χείλη κάθε Έλληνα πολίτη: προεδρευομένη δημοκρατία. Το πολίτευμα δηλαδή που πάνω-κάτω επιβλήθηκε σε όλα τα ευρωπαϊκά αστικά κράτη μετά τη Γαλλική Επανάσταση. Το πρώτο συνθετικό του όρου, δεν εγείρει καμία αντίρρηση. Πραγματικά, υφίσταται πρόεδρος ως τυπική κεφαλή της πολιτείας. Για το δεύτερο όμως, χωράει πολύ συζήτηση, ιδίως όταν και για όσους θεωρούν πως το σημερινό πολίτευμα κατάγεται από την αρχαία αθηναϊκή δημοκρατία.
Και εξηγούμαι. Η αρχαία αθηναϊκή δημοκρατία, όπως προϋποθέτει ο όρος δημοκρατία, ασκείτο από τον αθηναϊκό δήμο άμεσα. Οι Αθηναίοι συγκεντρώνονταν όχι μόνο για να εκλέξουν τους άρχοντες, αλλά και για να αποφασίσουν και για όλα τα σοβαρά ζητήματα, που τους απασχολούσαν. Δεν εξέλεγαν εκπροσώπους, για να τους αντιπροσωπεύουν, για την απίστευτη για τη δημοκρατία περίοδο των τεσσάρων χρόνων, όπως σήμερα. Ακόμη, για πολλά αξιώματα η εκλογή γινόταν με τον δημοκρατικό -κατά Αριστοτέλη- τρόπο της κλήρωσης και κάθε πολίτης μπορούσε να εκλεγεί σε αυτά μία μόνο φορά. Αντ' αυτών σήμερα ακούγεται από "δημοκράτες" μάλιστα πολιτικούς, πως η συχνή προσφυγή σε δημοψήφισμα συνιστά δείγμα πολιτικής ανωριμότητας(βλ. Ευρωσύνταγμα κ.α.)
Γίνεται λοιπόν εύκολα αντιληπτό, πως το σημερινό πολίτευμα αποτελεί, αν όχι το ακριβώς αντίθετο του αρχαιοελληνικού συνωνύμου του, τουλάχιστον κάτι πολύ διαφορετικό. Χωρίς να πιστεύουμε πως το αρχαίο αθηναϊκό πολίτευμα ήταν τέλειο, εξασφάλιζε σίγουρα πολύ περισσότερο από το σημερινό, που λειτουργεί στην πράξη ως ολιγαρχία, την ισονομία, την ισοπολιτεία, την ισηγορία και παρείχε ασφαλιστικές δικλείδες κατά της διαφθοράς. Σήμερα, δεν χωράει αμφιβολία πως εκατό το πολύ οικογένειες νέμονται την εξουσία, με τις τρεις μεγαλύτερες να έχουν επιβάλει ένα σύστημα, που θυμίζει βασιλική διαδοχή, στο ουσιαστικά ύπατο αξίωμα σήμερα, αυτό του πρωθυπουργού. Ούτε ως αστείο δεν μπορεί σήμερα κάποιος να ισχυριστεί πως οι γόνοι αυτών των οικογενειών έχουν τις ίδιες πιθανότητες με κάθε άλλον Έλληνα να ανέλθουν σε κάποιο αξίωμα.
Αλλά και για την διαφθορά, ας σκεφτούμε που θα πήγαινε, αν εφαρμοζόταν η κλήρωση. Ποιος επιχειρηματίας μετά να προσπαθήσει να χρηματίσει ποιόν; Εφόσον μόνο η τύχη θα καθόριζε την εκλογή, η διαφθορά θα γινόταν τουλάχιστον δευτερογενής, θα υφίστατο δηλαδή μόνο για τους ήδη όντες και αφού καταστούν άρχοντες. Επίσης, ο περιορισμός της άσκησης των αξιωμάτων σε ενιαύσια διάρκεια και άπαξ για κάθε πολίτη, θα απέτρεπε από τη δημιουργία της αίσθησης πως το αξίωμα ανήκει σε κάποιον, που αποτελεί βασικό παράγοντα που σπρώχνει και τίμιους ανθρώπους στην διαφθορά.
Δυστυχώς, αυτά στα χρόνια της απόλυτης κυριαρχίας της αστικής τάξης, πού ξεκίνησε από τη Γαλλική Επανάσταση, μας έχουν κάνει να πιστεύουμε πως μοιάζουν ουτοπικά, ανεφάρμοστα, ταιριαστά σε άλλες εποχές. Ναί, σε εποχές που δεν θα κυριαρχεί πλέον η αστική ολιγαρχία.

3 σχόλια :

Ανώνυμος είπε...

Κανεις δεν μπορεί να βασιζεται στην κλήρωση σε ένα σοβαρά κράτος. Ούτε όλοι άνθρωποι έχουν τις ίδιες ικανότητες. Με την κλήρωση μεταξύ πολιτών θα ανέβαιναν στην εξουσία πολύ συχνά ανίκανοι άνθρωποι ή άνθρωποι με επικίνδυνες ιδέες. Φαντάσου να γίνεται κλήρωση μεταξύ όλων των Ελλήνων για το ποιος θα γίνει υπουργός οικονομικών. Πόσοι από μας πραγματικά έχουν τις ικανότητες που απαιτούνται για μια τέτοια θέση? Και αν κληρωνώταν ο Καρατζαφέρης πρωθυπουργός θα έκλεινε τα σύνορα και θα μας έβαζε να προσκυνάμε το Διόνυσο.

Η λύση δεν είναι στην κλήρωση, αλλά στην πραγματική άμεση δημοκρατία, με συχνά δημοψηφίσματα, η οποία μπορεί με τα σημερινά τεχνολογικά μέσα να επιτευχθεί.

Ανώνυμος είπε...

Η παραπάνω τοποθέτηση του φίλου δείχνει μια μάλλον επιφανειακή και στερεοτυπική προσέγγιση του ζητήματος "ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ". Λίγο περισσότερος βασανισμός της σκέψης οδηγεί σε πραγματικά πρωτόγνωρα μονοπάτια.

Ο σεβασμός του χώρου εδώ δεν μου επιτρέπει να επεκταθώ. Ένα κέντρισμα μόνο:

Η Δημοκρατία δεν είναι ούτε αντιπροσωπευτική, ούτε προεδρική ούτε άμεση κλπ. Η Δημοκρατία είναι δίχως κανένα προσδιορισμό: Η Δημοκρατία είναι σκέτη Δημοκρατία ή δεν υπάρχει. Και βρίσκεται ακόμη στον χώρο της ΟΥΤΟΠΙΑΣ!. Γιατί ακόμη σήμερα η "πολιτική τεχνολογία" μας δεν επιτρέπει την ανάδυση της Δημοκρατίας μιας και είναι πάμπολλα τα ζητήματα για την εφαρμογή της που δεν ξέρουμε πως να τα λύσουμε και δυστυχώς ενώ θα έπρεπε να είναι κεντρικό ζήτημα της παγκόσμιας σκέψης, δεν τα αναλογιζόμαστε καν.

Αυτό που έχουμε σήμερα (όλη η "δημοκρατική" Δύση) είναι ο κοινοβουλευτισμός σε όποια μορφή, ψευδομορφή, ή μετεξέλιξη του. Και ο κοινοβουλευτισμός είναι "κατά σάρκα" παιδί της μοναρχίας και κατ' ουσίαν ολιγαρχικός από το ...DNA του. Ο κοινοβουλευτισμός από τις πρώτες του ακόμα μέρες "σφετερίστηκε" οικειοποιήθηκε και ενδύθηκε την τήβεννο της Δημοκρατίας για να δώσει λαμπρότητα στο εγχείρημα του. Έκτοτε δανείστηκε και κάποιες αξίες της αλλά ποτέ δεν θα την προσεγγίσει αληθινά γιατί τότε απλά θα αναιρούσε τον εαυτό του.

Παρ' όλα ταύτα (και επειδή η Δημοκρατία είναι ακόμα στον χώρο της ουτοπίας) ο κοινοβουλευτισμός παραμένει κατά την γνώμη μου το καλύτερο (ορθότερα: το λιγότερο κακό) πολίτευμα που έχει αναπτύξει η ανθρωπότητα. Κι αυτό το δέχομαι κι εγώ που ως λάτρης της Δημοκρατικής Ουτοπίας τον αρνιέμαι.

Σχετικά τέλος, με το επιχείρημα του φίλου για το ποιοι θα ανέβαιναν στην εξουσία με την κλήρωση, παραδόξως θα συμφωνήσω (σε μια χονδρική προσέγγιση) μαζί του. Αυτό αληθινά θα συνέβαινε σε μια εφαρμογή της Δημοκρατίας (που στην καρδιά της έχει την κλήρωση): Ο καθένας, ο κάθε "τιποτένιος και ελεεινός" θα μπορούσε αύριο να την "κυβερνήσει". (προσπερνώ εδώ ότι σε μια δημοκρατία τα αξιώματα "εξουσίας" θα είχαν θέση περισσότερο "επιμελητείας") Ναι ακριβώς αυτό θα συνέβαινε. Ας σκεφτούμε όμως όλοι όσοι εύκολα δηλώνουμε ότι ήμαστε ενάντια στην ολιγαρχία: Θα ήταν αυτό τόσο κακό όσο αρχικά δείχνει; Βλέπετε, στον κοινοβουλευτισμό η κοινωνία εξαρτά την ύπαρξη και την επιτυχία της από την γνώση και την ικανότητα ολίγων (αυτόκλητων ή εκλεγμένων, αδιάφορο εδώ) ενώ στην Δημοκρατία η κοινωνία θα εξαρτά την ύπαρξη και την επιτυχία της από την γνώση και την ποιότητα και του τελευταίου πολίτη της (που αύριο ίσως την κυβερνήσει). Ποιο πολίτευμα λοιπόν θα νοιαζόταν αληθινά και αναπόδραστα για τον ΚΑΘΕΝΑ;

Με εκτίμηση,

Nor. Bruno

giorgos είπε...

ΦΑΝΤΑΣΟΥ ΤΗΝ ΚΑΣΙΜΑΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ Π.Ρ.Ο.Σ.Ο.Χ.Η...Π.Ρ.Ο.Σ.Ο.Χ.Η...Π.Ρ.Ο.Σ.Ο.Χ.Η...
Π.Ρ.Ο.Σ.Ο.Χ.Η...Π.Ρ.Ο.Σ.Ο.Χ.Η...Π.Ρ.Ο.Σ.Ο.Χ.Η...
Ο ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ (Ο ΜΠΑΜΠΑΣ)
ΚΑΙ ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ( ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΙΟΣ ).
ΓΑΜΠΡΟΣ ΤΗΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗ ΜΑΡΙΑΣ ΥΠ. ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ β' ΠΕΙΡΑΙΩΣ
KASIMATI MARIA KARANIKAS GIORGOS ΑΠΑΤΕΩΝΑΣ
ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΦΑΤΣΕΣ ΤΟΥΣ
Π.Ρ.Ο.Σ.Ο.Χ.Η ΤΩΡΑ ΚΑΙ Ι.Χ ΚΑΛΛΙΘΕΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ - ΘΗΣΕΩΣ - 351 ΤΑΞΙ ΑΠΑΤΗ taxi apati ΤΩΡΑ ΚΑΙ Ι.Χ
www.blogapateones.blogspot.com/
gio karani : Εικόνες / Γενικά / ka.jpg
Π.Ρ.Ο.Σ.Ο.Χ.Η info@auto-corner.gr
ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΣΕΛΙΔΑ ΤΩΝ ΑΠΑΤΕΩΝΩΝ
auto-corner.gr ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ Κλεβουν εδω και 15 χρονια ,και ειναι ΕΞΩ. ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΛΑΔΩΝΟΥΝ
ΠΟΥΛΑΝΕ ΑΠΟ ΤΑΞΙ , Ι. Χ. μεχρι ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ
απατη με αγορα ταξί
Το ΒΗΜΑ, 02/03/2008 , Σελ.: A45
( ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ, και η παρέα του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΕΛΗΣ ( συζυγος ΕΛΙΣΑΒΕΤ η ΕΛΣΑ ) , και ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ και ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ). ΚΑΛΛΙΘΕΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ - ΘΗΣΕΩΣ - 351

έβαλαν τη σύζυγό του να συστήσει τεχνική εταιρεία ώστε να καταφέρουν από μια τόσο πρόσφορη αγορά όσο η αγορά ακινήτων να αποκομίσουν οφέλη εις βάρος ανυποψίαστων πολιτών που φιλοδοξούν να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι».
Το πρώτο διάστημα της δράσης τους οι «επιτήδειοι επιχειρηματίες» κατηγορούνται ότι «αλίευαν» τα θύματά τους καταχωρώντας αγγελίες στον Τύπο με τις οποίες προσέφεραν ταξί και άδειες ταξί στις πιο ευνοϊκές τιμές της αγοράς. Με τον τρόπο αυτόν προσείλκυαν τα υποψήφια θύματά τους και στη συνέχεια τους αποσπούσαν σημαντικότατες προκαταβολές χωρίς ποτέ να δίνουν τα οχήματα ταξί ή τις άδειές τους.
«Μου έχουν προτείνει να κλέψουν άλλους για να ξεχρεώσουν εμένα»...
«Εχουν περάσει απίστευτα μεγάλα ποσά από τα χέρια τους. Εχω σκοπό να τους βάλω φυλακή. Μου έχουν προτείνει να κλέψουν άλλους για να ξεχρεώσουν εμένα. Δεν το θέλω αυτό, λεει ενα απο τα θύματά τους.
ΚΑΛΛΙΘΕΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ - ΘΗΣΕΩΣ - 351